Ochrona dróg oddechowych i wzroku
Farby to chemia, ksylen, toluen, ketony, alkohole i wiele innych groźnych dla zdrowia związków, nawet farby wodorozcieńczalne nie są wolne od szkodliwych substancji, dlatego tak ważna jest ochrona wzroku i dróg oddechowych. Wielu malarzy nie bardzo się tym przejmuje (fot. 3).
Fot. 5. Niebezpieczne rusztowanie.
Fot. 6. Malarz-alpinista.
Fot. 7. Malarz przytrzymujący się jedynie liny.
Fot. 8. Malowanie pod zawieszonym na suwnicy ciężarem jest dość powszechne.
Fot. 9. Operowanie takim odlewem też może być niebezpieczne.
Praca na wysokości
Praca na wysokości wiąże się zawsze z podwyższonym ryzykiem. Przy pracach malarskich to ryzyko znacznie wzrasta, bo malarz skupia się głównie na procesie malowania zapominając czasem o tym, gdzie się znajduje. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie przed upadkiem. Sprzęt zabezpieczający jest oczywiście powszechnie dostępny, ale nie wszyscy z niego korzystają. Na fotografii nr 4 malarz pracujący na wysokości ok. 30 m nad ziemią na półce szerokości niecałego metra i posuwający się do tyłu! Praca na wysokości to często praca na rusztowaniach. Powinny być one bezpieczne, ale nie zawsze tak jest. Na zdjęciu nr 5 rusztowanie zbudowane wewnątrz zbiornika o wysokości 12 metrów, którego podesty stanowią luźno położone deski. Bywa, że wysokie trudno dostępne obiekty malują alpiniści wyposażeni w odpowiedni sprzęt (fot. 6), zdarzają się też "alpiniści amatorzy" jedynie przytrzymujący się lin (fot. 7). Trzeba też pamiętać, że nie każdy człowiek może pracować na wysokości, według obecnie obowiązujących przepisów każdy pracujący na wysokości powyżej 3 m powinien mieć odpowiednie zaświadczenie lekarskie.
Fot. 11. Ta malarnia powstała niedawno, ale zainstalowanie w niej palników gazowych było poważnym błędem.
Malowanie pod zawieszonymi ciężarami
Pomalowanie dużego obiektu, np. fragmentu kratownicy mostowej, wymaga uciążliwego jej obracania suwnicami, łatwiej jest pomalować od spodu wiszący element (fot. 8). Niestety, pasy i łańcuchy, na których wiesza się wielotonowe konstrukcje, w wielu zakładach są w stanie budzącym grozę. Manewrowanie nawet kilkusetkilogramowymi ciężarami zawsze połączone jest ze sporym ryzykiem, szczególnie jeśli brak odpowiedniego sprzętu (fot. 9).
Zagrożenie pożarem i wybuchem
Malowanie farbami rozcieńczalnikowymi związane jest z zagrożeniem wybuchem i pożarem. Profesjonalne malarnie i kabiny lakiernicze mają instalacje elektryczne, w tym oświetlenie, w wykonaniu przeciwwybuchowym. W obrębie malarni i w ich pobliżu powinien być zakaz używania narzędzi iskrzących, używania otwartego ognia i palenia tytoniu. Nie zawsze tak jest, spotykałem malarzy pracujących z palącym się papierosem w ustach, a malarnie ogrzewane były tzw. trociniakami (fot. 10). Również ogrzewanie malarni palnikami gazowymi jest niedopuszczalne (fot. 11).
Michał Jaczewski
Komentarze (0)