Na co zwracać uwagę przy doborze zawieszek?
Zawieszki, zawiesia - temat w publikacjach pomijany lub traktowany marginesowo. W teorii i praktyce malowania jakże jednak ważny i istotny pod względem wielu specyficznych aspektów: technicznym, jakościowym, ekonomicznym.
W większości przypadków elementy, które mają być pomalowane, do operacji tej są umieszczone na liniach przenośnika podwieszonego wyposażonego w wózki jezdne, trawersy lub łańcuch z odpowiednimi otworami pełniącymi funkcję punktów zawieszenia. Ogólne zasady zawieszania to: pozycja najczęściej pionowa – wzdłuż dłuższych osi symetrii, elementy płaskie skośnie w stosunku do kierunku jazdy (zachodząc za siebie) – szczególnie przy malowaniu ręcznym. Małe elementy zawieszane rzędami – jedne pod drugimi. Celem powyższych wskazówek jest maksymalne wykorzystanie czasu pracy i przestrzeni pod przenośnikiem, a tym samym zainstalowanych mocy urządzeń malarni: myjni, suszarki, pieca, aplikacji. Tam, gdzie jest to pożądane i możliwe, elementy są zawieszane kompletami. Transport pionowy, tzn. ruch elementów w celu ich ulokowania na pewnej wysokości, realizowany może być w sposób ręczny lub przy zastosowaniu metod zmechanizowanych: podnośników, ruchomych platform, podestów. W celu ułatwienia tej operacji niejednokrotnie linia przenośnika jest odpowiednio wyprofilowana pod względem wymaganej jej wysokości na stanowiskach zawieszania i zdejmowania.
Elementy pośrednie pomiędzy punktami zawieszenia przenośnika a detalami malowanymi to tzw. zawiesia (zawieszki). Kształt ich zależy od specyfiki malowanych detali. Materiał, konstrukcja i wykonawstwo zawiesi muszą spełniać pewne warunki:
- posiadać wytrzymałość gwarantującą nieurwanie się pod obciążeniem detali i podczas ich transportu
- posiadać jednocześnie minimalną wagę własną
- gwarantować niezmienność kształtu i własności podczas częstych zmian cyklów obciążenia termicznego w temp. do 200 stopni C
- posiadać dobre przewodnictwo elektryczne
- gwarantować niezakłócony pod względem przewodności kontakt z detalem (czyste powierzchnie w miejscach styków)
(Obie powyższe cechy są istotne szczególnie w przypadku stosowania elektrostatyki jako metody ładowania farby).
- posiadać minimalny kontakt z powierzchniami istotnymi dla funkcji i estetyki malowanego elementu
- posiadać jak najmniejszą powierzchnię (napylona na nią farba stanowi stratę)
Komentarze (0)