• Reklama
    A1 - kabe

Szukaj

    Reklama
    B1 - emptmeyer 28.05-31.12 Julian

    Lakiernictwo Ciekłe

    Wydanie nr: 1(135)/2022

    Artykuły branżowe

    Lakiernictwo Ciekłe

    ponad rok temu  25.02.2022, ~ Administrator,   Czas czytania 8 minut

    Fot.1. Schemat obrazujący najczęstsze warianty technologii malowania „na mokro”.

    Fot.1. Schemat obrazujący najczęstsze warianty technologii malowania „na mokro”.

    Strona 2 z 4


    Tabela 1. Podział stopni połysku wg PN-EN 927-1.

    Ocena połysku
    Podział stopni połysku stosowany w farbach ciekłych oparty na normie PN-EN 927-1 mierzony przy kącie padania światła 60° zestawiono w tabeli 1.

    Ocena koloru
    Mimo że normy PN-ISO 7724 cz. 1–3 opisują metodykę pomiaru koloru, to nie postawiono wymagań dotyczących rozbieżności kolorystycznych. Powszechnie wiadomo, że kolor się zmienia wraz z upływem czasu, intensywność tych zmian zależy od wielu czynników, głównie od rodzaju zastosowanych żywic i pigmentów w farbie, a także od intensywności promieniowania UV, dlatego jednym z podstawowych testów do oceny trwałości koloru i połysku jest tzw. Floryda Test – badanie polowe w warunkach intensywnego nasłonecznienia. 
    Nie ma natomiast ogólnych wymagań odnośnie dopuszczalnych zmian koloru i połysku. Wielu producentów samochodów, maszyn rolniczych i budowlanych w normach wewnętrznych stawia wymagania, np. określając maksymalną różnicę ΔE dla wybranych kolorów. Przyjęło się, że różnica kolorów przy ΔE<1 jest niewidoczna dla oka. Dla niektórych intensywnych kolorów wprawne oko zauważy różnicę nawet przy tak małej rozbieżności, trzeba też pamiętać, że ogromny wpływ na postrzeganie kolorów ma rodzaj światła, w jakim dokonywana jest ocena. Przy niektórych rodzajach światła może się ujawnić tzw. metameryzm, np. kolory wyglądające identycznie w świetle dziennym będą się znacznie od siebie różniły w świetle jarzeniówki.

    Reklama
    ŚT - Targi Kielce 13.11-28.03 Julian
    Do porównania kolorów powinno się używać specjalnych wzorników (fig. 4). Tego typu wzorniki mają dokładnie opisany kolor w przestrzeni barwnej oraz podane odchylenie od wzorca danego koloru. Zaleca się przechowywanie ich w stabilnych warunkach (wilgotność, temperatura) osłoniętych przed światłem, z wyjątkiem momentów, kiedy wykorzystywane są do pomiarów i porównań.

    Malowanie proszkowe

    Główne zalety

    • Wysoka estetyka pokryć.
    • Praktycznie pomijalna emisja VOC.
    • Możliwość odzyskania znacznej części materiału malarskiego, który nie osiadł na malowanym przedmiocie.
    • Łatwość korekty wad aplikacyjnych w trakcie malowania.

    Główne wady

    • Uzależnienie wielkości malowanych przedmiotów od wielkości pieca.
    • Czas sieciowania, równomierność sieciowania uzależniona od bezwładności cieplnej malowanych przedmiotów i/lub konstrukcji pieca.
    • Trudność wykonywania napraw uszkodzonych powłok poza malarnią.
    • Podatność na korozję podpowłokową, a na aluminium dodatkowo na korozję nitkową.
    • Duża ilość energii niezbędnej do polimeryzacji powłoki.

    GALERIA ZDJĘĆ

    Fot. 2. Pomiar połysku, kąt 60°.
    Fot. 3. Spektrofotometr.
    Fot. 4. Wzorniki RAL 840-HR.
    Fot. 5. Schemat malowania proszkowego.
    Fot. 6. Metoda Corona (na podstawie broszury firmy Wagner).
    Fot. 7. Metoda Tribo (na podstawie broszury firmy Wagner).

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...