• ReklamaA1 - silpol v2

Szukaj

    Reklama
    B1 - IGP 2024 Julian

    Drewno

    Wydanie nr: 4(114)/2018

    Artykuły branżowe

    Drewno

    ponad rok temu  14.08.2018, ~ Administrator,   Czas czytania 5

    Strona 2 z 2

    Zakres prac konserwatorskich obejmował pełną konserwację techniczną i estetyczną, na którą składały się m.in. :

    • dezynsekcja ołtarza,
    • usunięcie zanieczyszczeń powierzchniowych,
    • usunięcie przemalowań,
    • impregnacja drewna,
    • rekonstrukcja brakujących i zniszczonych elementów,
    • konserwacja oraz odtworzenie wybarwień drewna i pierwotnej polichromii wraz ze złoceniami.

    Wybrane etapy prac konserwatorskich/chronologia:

    • stworzenie dokumentacji opisowej i fotograficznej stanu faktycznego,
    • zabezpieczenie odklejonych elementów i pęknięć przed zniszczeniem,
    • demontaż ołtarza i transport do pracowni,
    • poddanie ołtarza dezynfekcji i dezynsekcji,
    • oczyszczenie powierzchni i usunięcie wtórnych elementów metalowych,
    • usunięcie lakierów, werniksów itd.,
    • impregnacja strukturalna drewna,
    • Reklama
      ŚT - Targi Kielce 13.11-28.03 Julian
    • oczyszczenie lica,
    • sklejenie pęknięć,
    • rekonstrukcja brakujących elementów ołtarza,
    • uzupełnienie większych i mniejszych ubytków drewna,
    • założenie na lico elementów polichromowych i złoconych werniksu retuszerskiego,
    • retusze i rekonstrukcja warstwy wybarwień drewna,
    • retusze warstwy malarskiej i złoceń – pierwotnej warstwy polichromii,
    • rekonstrukcja warstwy lakieru – politury,
    • zmiana instalacji elektrycznej i systemu oświetlenia (jeśli istniał),
    • wykonanie pełnej dokumentacji przeprowadzonych prac,
    • odbiór.

    Oględziny dokumentacji fotograficznej z renowacji ołtarza głównego, na której przedstawione są miejsca do połowy poddane konserwacji i restauracji, ukazują, w jakim stanie były poszczególne elementy dzieła.
    Zakończeniem procesu renowacji był komisyjny odbiór wykonanych prac, w którym uczestniczyli przedstawiciele właściciela/zarządcy zabytku, wykonawcy, konserwator diecezjalny i osoba z delegatury WUOZ z Częstochowy.

    Podsumowując, renowacja ołtarzy czy innych elementów znajdujących się w kościele (ambony, stalli, obrazów, rzeźb itd.) wiąże się często z dużymi kosztami. Niemniej jednak warto ponieść trud związany z doprowadzeniem tych zabytków do czasów świetności. Świątynia, w której znajdują się przedmioty drewniane, nabiera specyficznego, wyjątkowego charakteru. Zachowana jest wówczas pewna harmonia pomiędzy wystrojem wnętrza a murowaną bryłą kościoła. Ponadto elementy te dodatkowo ożywiają poszczególne miejsca, skupiając na sobie wzrok wiernych.                 

    Autor pragnie podziękować ks. dziekanowi Sławomirowi Madajewskiemu (proboszczowi kościoła pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Koszęcinie) za pomoc w realizacji materiału i udostępnienie dokumentacji renowacji poszczególnych ołtarzy.

    Paweł Wilk

    LITERATURA
    [1] www.szkodnikidrewna.com/kołatek-domowy-zwalczanie.html
    [2] Program prac konserwatorskich, kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Koszęcinie: ołtarz boczny św. Józefa
    [3] Wstępny program prac konserwatorskich ołtarza głównego z kościoła parafialnego w Koszęcinie.
    [4] Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568 wraz z późniejszymi zmianami

    GALERIA ZDJĘĆ

    Rys. 1. Ołtarz główny: wysokość bez glorii 6,80 m, szerokość 3,20 m.
    Rys. 2. Ołtarze z naw bocznych: po lewej: ołtarz św. Józefa – bezpośrednio po renowacji; po prawej: ołtarz św. Maryi.
    Rys. 3. Kołatek domowy – podejrzany o zniszczenie obiektów zabytkowych [1].
    Rys. 4. Skrzydło prawe podczas konserwacji i restauracji. Po usunięciu zanieczyszczeń i nawarstwień uwidoczniła się piękna dekoracja malarska. Na ramy otaczające wnęki założono wyrównującą warstwę zaprawy, co przygotowało je do położenia złota płatkowego.
    Rys. 5. Mensa w trakcie prac. Usuwanie silnie pożółkłego werniksu z jednego z ornamentów, który zmienia kolorystykę warstwy malarskiej.
    Rys. 6. Fragment predelli z prawej strony i ukazanie wielu otworów wykonanych przez owady.
    Rys. 7. Podstawa zwieńczenia przed konserwacją i restauracją. Element z bardzo mocno zniszczonym drewnem. Widać na nim wiele otworów wykonanych przez owady.
    Rys. 8. Aniołek: a) przed konserwacją i restauracją, b) widok z tyłu, c) doklejone skrzydełko wzmocnione sklejką, d) efekt końcowy.

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...