Miernik Konica Minolta CL-70f, to kompaktowy, lekki, ręczny przyrząd do pomiaru barwy i natężenia światła
Kolejnym ważnym aspektem jest kwestia kątów i nachylenia, pod którym obserwujemy sprawdzany przedmiot, bo mimowolnie podczas sprawdzania obracamy detal. Jeśli oceniamy, to ustalmy jeden kąt.
Kolejnym ważnym aspektem podczas oceny oczami jest wielkość sprawdzanego przedmiotu. W skrócie, ten sam kolor na większej powierzchni ma prawo wydawać się nam bardziej nasycony. Nie będą to duże różnice, ale wystarczające, by wzbudzić wątpliwość. Dlatego oceniajmy i porównujmy zawsze te same rozmiary detali. Jeżeli jeszcze dołożymy do tego kwestię tekstury powierzchni i połysku, to sprawa oceny oczami zaczyna się komplikować. Dokonując kontroli koloru wzrokiem, trzeba zwrócić uwagę na pole widzenia wokół próbki. To znaczy, na jakim tle oceniany jest przedmiot? Czy oceniając trzymamy go w ręku, czy kładziemy na biurko? Jakie? O jakim kolorze? To wszystko ma znaczenie. Najlepiej robić to na szarym, matowym tle. Nasze oczy, oprócz koncentracji na ocenianej próbce, widzą również otoczenie. Aby nie powstawał kontrast, olśnienie i złudzenie ruchu w polu widzenia, to tło otoczenia powinno być równomiernie szare o powierzchni matowej. Dlatego właśnie kabiny oświetleniowe posiadają takie wnętrze, by zapewnić korzystne warunki do oceny wzrokowej. Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na niezgodne komunikaty co do koloru produkowanych detali jest kwestia występowania w zespole osób oceniających, czyli nas wszystkich. Co to znaczy?
Każdy z nas ma prawo widzieć trochę inaczej. Otóż kobieta ma lepszą wrażliwość wzrokową niż mężczyzna. Doświadczenie w ocenie koloru również odgrywa rolę. A komunikaty werbalne mają źródło w mózgu, gdzie znajdują się emocje, uczucia i wspomnienia.
Dlatego podobne anegdotyczne zdarzenie jak z początku artykułu będzie miało miejsce częściej lub rzadziej, ale zawsze, gdy będziemy oceniać kolor oczami, a nie mierzyć. Gdy mówię o tej kwestii podczas moich szkoleń, to klienci podają przykład słynnej już sukienki, której zdjęcie krąży w Internecie. Fenomen tego stroju polega na tym, że składa się z dwóch kolorów i w tym samym czasie jedni obserwatorzy widzą inny zestaw kolorów niż pozostali.
W tej części warto również wspomnieć o ewentualnych wadach w widzeniu barw, jak na przykład powszechnie znany daltonizm, ale oprócz tego występują również: achomatomalia, achromatopsja, protanopia, protanomalia, deuterotomalia, deuteranopia czy tritanomalia i tritanopia. Dlatego w tym celu można regularnie przeprowadzać testy prawidłowego widzenia kolorów na przykład za pomocą tablic Ishihary, Randa czy Rittnera. Ponadto do dyspozycji mamy testy Farnswortha i Munsella.
Jeżeli chcielibyście Państwo dowiedzieć się więcej, proszę skontaktować się z naszym biurem regionalnym we Wrocławiu lub wysłać do nas e-mail. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Do prawidłowej oceny barwy służą kabiny oświetleniowe
Andrzej Wojtkowski
Konica Minolta Sensing Europe B.V.
Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. Skarbowców 23a, 53-025 Wrocław
Tel.: +48 71 734 52 11
E-mail: info.poland@seu.konicaminolta.eu
Komentarze (0)