• ReklamaA1 - silpol v2

Szukaj

    Reklama
    B1 - emptmeyer 28.05-31.12 Julian

    Lakiernictwo Ciekłe

    Wydanie nr: 6(128)/2020

    Artykuły branżowe

    Lakiernictwo Ciekłe

    ponad rok temu  01.02.2021, ~ Administrator,   Czas czytania 8 minut

    Fot. 1. Mieszadło pneumatyczne.

    Fot. 1. Mieszadło pneumatyczne.

    Strona 3 z 3

    Sprzęt do aplikacji farb
    Odpowiedni sprzęt do aplikacji farb pozwala uniknąć wielu problemów, część z nich już omówiliśmy. Warto przypomnieć takie oczywistości jak to, że sprzęt powinien być sprawny, malarz powinien dysponować całym zestawem dysz, a w przypadku pistoletów pneumatycznych kilkoma pistoletami z dyszami o różnych średnicach.
    Niektóre rodzaje farb można nakładać tylko określonym sprzętem, np. wysokocynkowe farby etylokrzemianowe – natryskiem bezpowietrznym, a poliuretanowe farby o kolorach metalicznych – natryskiem powietrznym. Jednak większość farb można nakładać za pomocą różnego sprzętu. 

    Techniki aplikacji – malarze
    Oczywiście sprzęt jest bardzo ważny, ale najważniejszy jest malarz lub robot malujący, a właściwie osoba, która tego robota zaprogramowała. Niestety, nawet dobry i odpowiednio wyregulowany sprzęt bez dobrego malarza jest niewiele wart. Najważniejsze wady, jakie może wygenerować niewprawny lub niestaranny malarz, mogą być następujące:

      Reklama
      ŚT - Targi Kielce 13.11-28.03 Julian
    • niedomalowania – brak ciągłości powłoki (fot. 12);
    • suchy natrysk – częściowo wtopione w powłokę lub zalegające na niej w postaci pyłu cząsteczki wyschniętej farby (fot. 6);
    • przegrubienia i przecienienia – lokalne lub na dużej powierzchni znaczne przekroczenie grubości nominalnej. W zależności od ustaleń lub przyjętej jako kryterium normy dopuszczalne jest dwu- lub trzykrotne przekroczenie założonej grubości. Wyjątkiem mogą być powłoki z niektórych farb, np. etylokrzemianowe powłoki wysokocynkowe, które będą pękały po przekroczeniu grubości powyżej 120 µm. W niektórych miejscach konstrukcji przegrubienie jest niemożliwe do uniknięcia, np. w węzłach konstrukcyjnych. Przecienienia to miejsca powłoki o grubości poniżej grubości nominalnej. Z reguły dopuszczalne są lokalne przecienienia, o ile ich powierzchnia nie przekracza 20 % powierzchni malowanej, a wartość nigdzie nie jest niższa od 80% grubości nominalnej. Jest to tzw. zasada 80/20. Przy odpowiedzialnych konstrukcjach zdarza się, że stawia się wymaganie 90/10, co oznacza, że tylko 10% powierzchni powłoki może mieć grubość niższą od grubości specyfikowanej, a grubość minimalna nie może być niższa niż 90 % NDFT. W przypadku zabezpieczeń ogniochronnych tolerancja na przecienienie jest zerowa;
    • jedną z podstawowych przyczyn przecienień lub przegrubień jest nieużywanie lub zbyt rzadkie używanie przez malarzy grzebieni malarskich;
    • lokalne zachlapania – to większe i mniejsze krople przyklejone lub wtopione w powłokę. Najczęściej spowodowane są przez niesprawny sprzęt, np. wycieki spod dyszy pistoletu lub przez nieodpowietrzenie układu w sprzęcie do malowania bezpowietrznego. Zapowietrzony układ cechują skoki ciśnienia spowodowane rozprężaniem się pęcherzy powietrza skutkujące strzelaniem pistoletu i „pluciem” farbą;
    • zacieki są skutkiem nałożenia farby na pionową lub pochyłą powierzchnię na grubość wyższą od granicy zaciekania. Po jej przekroczeniu farba zaczyna się zsuwać, tworząc grube krople lub firany (fot. 13). Granica zaciekania zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury, a przede wszystkim po rozcieńczeniu farby, ale o tym już była mowa wcześniej.              

    Michał Jaczewski
    michal.jaczewski@tikkurila.com   

    GALERIA ZDJĘĆ

    Fot. 2. Zachlapanie spowodowane „strzałem” przy gwałtownym rozprężeniu powietrza wychodzącego z układu airless.
    Fot. 3. Pęcherze spowodowane przez nadmierne napowietrzenie farby.
    Fot. 4. Powietrze i lub rozpuszczalnik, próbując wydostać się na powierzchnię, rozrywa powłokę, tak powstają kratery.
    Fot. 5. Suchy natrysk to pył z farby wysychającej w powietrzu.
    Fot. 6. Suchy natrysk wmalowany w powłokę przypomina trochę papier ścierny.
    Fot. 7. Żółknięcie epoksydów.
    Fot. 8. Nieodpowiedni rozcieńczalnik może doprowadzić do pomarszczenia powłoki.
    Fot. 9. Zgazowanie powłoki (pinholing) w znacznym powiększeniu. Widoczne małe otworki i pęcherzyki, które powodują zmatowienie powierzchni.
    Fot. 10. Zbyt duże zbliżenie pistoletu do malowanej powierzchni jest częstą przyczyną zmarszczenia powłoki.
    Fot. 11. Zbyt małe rozcieńczenie i/lub źle dobrana dysza są najczęstszą przyczyną powstania tzw. skórki pomarańczy.
    Fot. 12. Niedomalowania.
    Fot. 13. Zaciek.

    Komentarze (0)

    dodaj komentarz
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
      Nie ma jeszcze komentarzy...